سن مناسب براي ارتودنسي چه زماني است؟
نوشته شده توسط : بوتاکس

براي اينكه بتوانيد بهترين بهترين كرم صورت بعد از ميكرونيدلينگ را براي پوست خود پيدا كنيد، بهترين انتخاب مشورت با پزشك تان است. او بهتر از هر كسي درباره اين موارد اطلاعات دارد و مي تواند آنها را با توجه به ويژگي هاي پوست شما در اختيار شما نيز بگذارد. در اينجا اطلاعاتي كلي درباره اين كرم ها به شما مي دهيم ولي باز اين موارد شما را از مشورت با پزشك بي نياز نمي كند.

محصولاتي كه داراي غلظت بالايي از عوامل رشد هستند بيشتر از هر چيزي به روند بهبود پوست شما بعد از ميكرونيدلينگ كمك مي كنند. اين محصولات به خاطر داشتن خواص ضدالتهابي مي توانند پوست شما را زودتر ترميم كنند. بعد از درمان براي يك روز بهتر است از عوامل رشد، آمپول تنساژ (Tenغير مجاز مي باشدe) و يا PRP (پلاسماي غني از پلاكت) استفاده كنيد. بعد از يك روز مرطوب كننده سبك و ضدآفتاب مناسب تر خواهد بود. بعد از يك هفته نيز  استفاده از سرم آنتي اكسيدان، ضدآفتاب با اكسيد روي و دي اكسيد تيتانيوم و يك محصول نوع رتين A بهتر است. كساني كه سن بالايي دارند نيز بهتر است از يك كرم ترميم سلول هاي بنيادي استفاده كنند. اين موارد به بهتر كردن نتيجه درمان و توليد كلاژن خيلي كمك مي كنند.

بعد از درمان پاك كننده صورت ستافيل (Cetaphil)، سرم آنتي اكسيدان (ويتامين C و E) دوبار در روز، و كرم ضدآفتاب با SPF حداقل ۳۰ تا زماني كه قرمزي برطرف شود، هم بهترين انتخاب است. هنگامي كه قرمزي از بين رفت، كه غالبا ۱ تا ۳ روز طول مي كشد، برنامه مراقبتي مناسب با مشورت پزشكان متخصص پرگل مي تواند روند درمان را كامل و تسريع بخشد.

 

ماده مخدر ترياك چيست؟


ترياك مايعي است كه از گياه خشخاش به دست مي‌آيد. خشخاش بيشتر در افغانستان و به منظور فروش ترياك حاصل از آن كاشته مي‌شود. مايع ترياك در مجاورت هوا به ماده جامد قهوه‌اي رنگ تبديل مي‌شود. ماده حاصل شده به صورت خوراكي، تزريقي يا تدخيني توسط افرادي كه به آن اعتياد پيدا كرده‌اند مصرف مي‌شود.

اگرچه اين ماده در مقايسه با ساير مخدرهاي موجود ماده‌اي كم اثر محسوب مي‌شود، اما اين نبايد باعث تداوم استفاده از آن و يا عدم تصميم براي ترك كردن آن باشد؛ چراكه اين ماده مخدر ابتدا باعث ايجاد حس شادماني و سرخوشي شده اما با استفاده مكرر، بدن براي دسترسي به اين حالت به ميزان هرچه بيشتر از اين مواد نياز پيدا مي‌كند. ترياك نيز همانند مواد مخدر ديگر عوارض جدي براي بدن به همراه دارد. سوء تغذيه، مشكلات تنفسي و افت فشار خون از جمله بيماري‌هايي هستند كه در اثر مصرف ترياك ايجاد مي‌شود. همچنين خماري ناشي از ترياك باعث تهوع، آبريزش چشم، خميازه، سرمازدگي و يا تعريق مي‌گردد. اگر فردي سال‌ها ترياك مصرف كرده باشد برايش ترك كردن آن كار چندان آساني نخواهد بود، اما با مراجعه به يك مركز ترك اعتياد و استفاده از راهنمايي‌هاي مشاور مي‌تواند بسياري از سختي‌ها را با تحمل و بردباري پشت سر گذاشته و از يك زندگي آرام بدون هر گونه ماده مخدري لذت ببرد.

 

سن مناسب براي ارتودنسي چه زماني است؟

دندان‌هاي موجود در فك در موقعيتي طبيعي به صورت دو قوس فك بالا و پايين به طوري قرار مي‌گيرند كه عمل جويدن و آسياب كردن غذا به نحو مطلوب ممكن شود.

هر نوع انحراف از اين موقعيت طبيعي دندان‌ها باعث ايجاد مشكلاتي مي‌شود كه ضرورت رديف كردن يا برگرداندن موقعيت مناسب دندان‌ها را ايجاب مي‌كند و اين عمل با درمان‌هاي ارتودنسي ميسر مي‌شود.

البته درمان‌هاي ارتودنسي فقط به رديف كردن دندان‌ها محدود نمي‌شود و به تغيير يا هدايت رشدي استخوان‌هاي فك بالا و پايين نيز مربوط مي‌شود.

يك متخصص ارتودنسي دندان مي‌تواند با هدايت رشدي در سنين رشد و با كمك روش‌هاي جديد و جراحي در افراد بالغ هماهنگي بين اجزاي صورت را برقرار كند و با رديف كردن دندان‌ها علاوه بر زيبايي ظاهري، بهبود صحبت كردن، جويدن و كاهش استرس‌هاي رواني ناشي از تعامل با ديگران را به ارمغان آورد.

يكي از مشكلات دندانپزشكي كه خيلي‌ها با آن روبرو هستند، مشكل نامرتب بودن دندان‌ها يا ناهماهنگي اجزاي صورت است.با اين همه مردم هنوز اطلاع چنداني از سن مناسب براي انجام درمان ارتودنسي ندارند.

يك استاد يار بخش ارتودنسي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه همدان در اين باره مي‌گويد: طبق توصيه انجمن ارتودنتيست‌هاي امريكا معاينه اوليه كودك جهت تشخيص مشكلات (ناهنجاري‌هاي دنداني-فكي) نبايد ديرتر از هفت سالگي انجام شود واين كار فقط بايد توسط درمانگر صاحب صلاحيت يعني متخصص ارتودنسي انجام شود.

به گفته دكتر فرهاد جعفري، معمولا اغلب مشكلات ارتودنسي در هفت سالگي زماني كه بيشتر دندان‌هاي دائمي جلويي درآمده‌اند خود را نشان مي‌دهند. البته امكان تشخيص برخي از مشكلات در سنين پايين‌تر نيز وجود دارد.

وي مي‌افزايد: انجام اولين معاينه در اين سن به متخصص ارتودنسي اين امكان را مي‌دهد كه مشكلات دنداني- فكي را در مراحل اوليه تشخيص دهد و با ارزيابي دقيق آنها زمان و شيوه مناسب درمان را طرح ريزي كند.

با اين حال بسياري از بزرگسالاني كه با نارديفي دنداني-فكي مواجه هستند اين تصور را دارند كه رديف كردن دندان‌ها تنها مختص كودكان و نوجوانان است و انجام درمان‌هاي ارتودنسي براي آنها دير شده است.

در گذشته درمان ارتودنسي معمولا به كودكان و نوجوانان محدود مي‌شد ولي واقعيت اين است كه دندان‌ها در هر سني مي‌توانند حركت كنند و شيوه حركت دادن دندان‌ها در تمام سنين يكسان است. بنابراين درمان ارتودنسي در بزرگسالان نيز امكان پذير است هرچند در درمان اين افراد خطرات و محدوديت‌هايي وجود دارد كه فقط توسط متخصص ارتودنسي قابل ارزيابي و درمان است.





:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: